In de collectie bladmuziek van de omroep is een opmerkelijk vioolconcert uit 1925 gevonden van Benedict Silberman (1901-1971). In het kader van de podcast ‘Hilversumse Muziekschatten‘ werd er op 6 en 7 december door het Radio Filharmonisch Orkest met soliste Nadia Wijzenbeek een opname gemaakt.
Collectiespecialist Jan Jaap Kassies stuit in zijn bibliotheek op het vioolconcert van Benedict Silberman. Onder de indruk van die noten ontstaat het idee om dit werk uit te voeren. Opzoek naar de mens achter de componist worden in het archief van Beeld & Geluid drie dozen gevonden met brieven, foto’s en bladmuziek. Ga samen met Jan Jaap, conservator Bas Agterberg en podcastmaker Frans van Gurp op ontdekkingsreis in deze ‘making of’ video.
Afl. 22: De meesterproef van Benedict Silberman
Benedict Silberman – Vioolconcert (1925)
Nadia Wijzenbeek – viool; Radio Filharmonisch Orkest o.l.v. Chloe Rooke
In 1950 werd het voor het eerst en voor het laatst uitgevoerd. In deze podcast klinkt een fonkelnieuwe opname.
Benedict Silberman wordt in 1901 in een muzikaal gezin in Helsinki geboren. In 1914 verhuist het gezin naar Amsterdam waar hij al op jonge leeftijd tot het Amsterdams Conservatorium wordt toegelaten. Daar krijgt hij onder meer les van Sem Dresden en Bernard Zweers. Na 10 jaar studeert hij af. In 1925 componeert hij het Vioolconcert en zet daarbij hoog in; hij draagt het concert op aan niemand minder dan de vermaarde violist Alexander Schmuller. Maar door diens overlijden wordt de première uitgesteld, pas in 1950 zal het onder zijn leiding en met zijn Promenade Orkest in première gaan. Er bestaat een glasplaat van die opname, maar die heeft de tand des tijds maar nauwelijks doorstaan.
Niets in dit werk verraadt al zijn toekomst als componist, arrangeur en dirigent van licht-klassieke muziek. Het vioolconcert is namelijk een grootschalig hyper-romantisch werk dat in zijn expressie -met chromatiek en extreme melodische sprongen – eerder aan Erich Wolfgang Korngold of Alban Berg doet denken; een ware meesterproef.